Is de NS nog wel de juiste partij voor de verbindingen Noorden – Randstad?

In de kaders van de gemeenteraadsverkiezingen stond het volgende bericht op RTV Drenthe “Drentse Groenlinks fracties willen ook regio Intercity naar Randstad”. Groenlinks heeft zeker een punt, want de NS zet in de regio te weinig of verkeerd materieel in. Maar ziet Groenlinks dan ook iets in het her-agenderen van een echte snelle spoorverbinding die eigenlijk compleet nieuwe infrastructuur vraagt? In het artikel werd verwezen naar dit artikel: “Prorail werkt aan snelle treinen van Noord-Nederland naar Randstad’. Hebben ze in zowel de Staten van Drenthe als de gemeenteraden niet door dat onze regio feitelijk altijd de ‘hoofdprijs‘ aan de NS moet betalen voor dienstverlening die elders voor haar normaal is? Zie in deze kaders ook de twee extra sprinters tussen Groningen en Assen, die door slechte organisatie en planning bij de NS ook pas veel te laat in bedrijf zijn gegaan.

(foto: Fotolia)

NS Randstadbedrijf dat niets met Noorden heeft?
De NS directeur Roger van Boxtel pleitte in een opiniestuk in de Volkskrant voor 1 miljard extra voor mobiliteit. Maar dat miljard moet voor 95% landen in investeringen in de Randstad. Dus niet in de regio en zeker niet in Noorden van het land. Bij de presentatie begin deze maand op 2 maart 2018 stond het volgende bericht in de media”NS kijkt naar nieuwe grensoverschrijdende verbindingen”. Bij de genoemde verbindingen komt Noord-Nederland niet voor. Dus ook niet de verbinding Groningen – Bremen komt bij de NS in haar eigen internationale spoorboekje voor. Veel mensen zijn intussen vergeten – en zeker in de politiek-  dat de NS structureel tijdens de lobby voor de Zuiderzeelijn waarbij de NS haar beloftes nooit echt ingelost heeft voor het Noorden. Zeker gezien dit citaat uit de wikipediapagina: De Tweede Kamercommissie Verkeer en Waterstaat gaf op 27 november 2007 in een hoorzitting een groep genodigden de kans iets tegen het voorgenomen besluit van de minister in te brengen. In deze hoorzitting bleek dat alle drie de noordelijke provincies en de provincie Flevoland van mening waren dat de noordelijke verbinding er zou moeten komen. Dit pleidooi werd door belangengroepen ondersteund: de werkgeversorganisatie VNO-NCW (landelijk en provinciaal), werknemersorganisaties en vervoerder Arriva.Tijdens deze hoorzitting beloofde de NS aan de Kamerleden en aanwezigen dat bij de opening van de Hanzelijn er direct nieuw en snel materieel tussen het Noorden en de Randstad zou komen te rijden. Want ik was daar toen ook aanwezig. Maar sinds december 2012 wacht Noord-Nederland nog steeds op die belofte van de NS. Er rijdt nu alleen opgeleukt rijdend oud ijzer en geen materieel dat nagelnieuw is vanuit Leeuwarden of Groningen naar de Randstad. Gemiddelde leeftijd is al snel 25 jaar voor de actuele treinen van de NS.

Zijn er alternatieven?
In de verschillende politieke partijen begint men langzaam na te denken over de Statenverkiezingen 2019. Ja er zijn alternatieven voor de NS te vinden. Want de NS is ook maar een uitvoerder die volledig in overheidshanden is. Hetzelfde geldt voor Arriva NL die een volledige dochter is van de Deutsche Bahn Ag. Wat mij zeker opvalt in de bepaalde fracties van de Staten van Groningen als er over de NS vragen zijn over de falende dienstverlening van de NS, dat nooit iemand nadenkt over een consequentie? Want als Arriva gedurende haar concessieperiode op de Noordelijke lijnen een wanprestatie levert dan krijgt ze boetes of raakt ze de concessie kwijt. Maar de betrokken gedeputeerden in het Noorden hebben nooit iets van een breed gedragen motie gekregen om met het ‘politiek gestrekte been‘ verhaal te halen in Utrecht. Of gaan nadenken om als regio afscheid van de NS te nemen na 2025? In Duitsland begint Flixbus zelfs met haar eigen treinen. Dit is een echte private partij en geen dochter van enige Europese Staats spoorwegonderneming. Als je met het vliegtuig gaat kan je ook kiezen uit verschillende ondernemingen voor dezelfde of een vergelijkbare verbinding, Waarom kan dit dan niet op het spoor?

Verlenging concessie 2022 thema in Den Haag
Nu al begint de beweging zich in te zetten voor de onderhandse gunning van de concessie voor de NS op het zogenaamde kernnet van het hoofdrailnet. Wanneer trekt de noordelijke politiek eindelijk de conclusie die vele specialisten in de regio al gekozen hebben? Dat de NS niet meer in het Noorden welkom is na 2025 voor het uitvoeren van ook de nationale verbindingen? Welke partijen hebben het lef dit aan te kaarten tijdens bijvoorbeeld het voorjaarsdebat over de nieuwe begroting? Gaan we dit ook benoemen in de verkiezingsprogramma’s? Want de NS kan voor Groningen zeker gelijkgesteld worden met de NAM in het aardgasdossier. Het Noorden zal zonder NS beter af zijn voor haar bereikbaarheid per spoor op de middellange termijn. Welke partijen nemen deze politieke lobby op zich?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
12 + 10 =