‘Fake News’ verspreidt sneller op Twitter

Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten in 2016 werd de aandacht voor nepnieuws geboren. Russische beruchte softwarerobots (bots) met dubieuze informatie zouden volgens velen debet zijn aan het viraal gaan van nepnieuws, maar uit onderzoek blijkt nu dat internetters (mensen) zelf hiervoor verantwoordelijk zijn.

(afbeelding: Pixabay – geralt – CC0 Creative Commons)

Tweets met nepniews bereiken zes keer sneller 1500 mensen op Twitter dan tweets met echt nieuws. Dat blijkt uit onderzoek van Massachusetts Institute of Technology in Cambridge (MIT) dat begon na de Bomaanslag in 2013 tijdens de Boston Marathon. De studie werd donderdag verspreidt door het gerenommeerde vakblad Science.

Soroush Vosoughi, een data-analist van MIT kwam erachter dat veel nieuws na de bomaanslag nep was. Een studenten van de Brown University zou volgens de politie de verdachte zijn van de aanslag. Later bleek dat deze jongen niets te maken had met de aanslag en zelfmoord pleegde om privéredenen. Vosoughi begreep dat de impact van dit soort nepberichten veel groter was dan het echte nieuws en daadwerkelijk effect hebben op mensen.

Vosoughi en zijn collega’s verzamelden 12 jaar lang informatie en data van Twitter en begonnen op de social mediaplatforms in 2006. De tweets die betrekking hadden op nieuws door onafhankelijk fact-checkers (vb: PolitiFact, Snopes en FactCheck.org) werden onderzocht.

Het onderzoek eindigde met een dataset van 126.000 nieuwsitems die 4,5 miljoen keer werden gedeeld door 3 miljoen mensen, die de onderzoekers vervolgens weer gebruikten om de verspreiding van nieuws – dat als waar was geverifieerd – te vergelijken met de verspreiding van verhalen waarvan werd aangetoond dat ze onjuist waren. Ze ontdekten dat echt nieuws zelden meer dan 1000 Twitter-gebruikers bereikte, de meest schadelijke valse nieuwsverhalen – zoals het verhaal van Mayweather –  ruim 10.000 mensen bereikten. Nepnieuws verspreidde sneller en breder voor alle vormen van nieuws, maar vooral politiek nieuws.

Door gebruik te maken van geavanceerde bot-detectietechnieken kwamen de onderzoekers erachter dat niet alleen de bots verantwoordelijk waren voor het verspreiden van het nepnieuws, maar de internetgebruikers zelf. De gebruikers die tweets met nepnieuws verspreiden , versturen of delen vaak tweets met nieuws dat heftige en verschillend emotionele reactie oproept bij andere twitteraars.

David Lazer, een sociaal-wetenschappelijke computerwetenschapper aan de Northeastern University in Boston stelt dat het onderzoek het probleem van nepnieuws aantoont en de menselijke drang om desinformatie te delen. HIj is van mening dat social mediaplatforms meer moeten doen om veiligheidsmaatregelen in te voeren om de omvang van het probleem te verminderen.

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
24 ⁄ 8 =