1 gedachte 2 uitwerkingen daarvan?

Op 9 februari 2017 stond met Pier Eringa in de Limburger een interview dat hij aan journalisten gaf uit de ‘periferie van het land’. Dit zelfde interview stond maandag de 12e februari 2017 ook in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Zijn idee is om te beginnen in de spits 2 extra treinen in te plannen vanuit zowel Maastricht, Groningen en Leeuwarden die non-stop door rijden naar de Randstad. Een regio die altijd van de daken schreeuwt dat ‘het geld’ daar verdient wordt? In mijn optiek een leuke eerste stap en dat bij ProRail het nadenken lijkt te zijn begonnen. Dat ook de Randstad echt niet zonder supersnelle treinverbindingen kan naar Maastricht, Groningen en Leeuwarden. Dit om de lange-afstand forens uit de auto te krijgen? Mensen uit de periferie die niet ‘dood’ in de Randstad gevonden willen worden, maar liever op grotere afstand ervan wonen.

(foto: Fotolia)

Hoe gaan we dit oppakken en betalen?
Blijkbaar is Pier Eringa ook tot een analyse gekomen dat het niet alleen om de forens tussen de 4 grote steden gaat in de Randstad. Waarvoor meer slimme en hogere frequentie sprinters nodig zijn onder andere. Met onze huidige gedateerde spoornet zeker in Noord-Nederland gaat Prorail het niet redden met voorbij rijden van stations. Die reistijd versnelling moet omgezet worden naar structureel in plaats van tijdelijk 2 super sprinter treinen er tussen blijven fietsen. In Engeland speelt ook al enige tijd een vergelijkbare discussie. Hierover stond in de Guardian op 20 februari 2017 een mooi artikel. In Engeland blijkt dat de regio Greater London in zijn eentje verantwoordelijk is voor het jaarlijks meer dan de helft gebruiken van het budget van het Department of Transport.

Ook in Nederland (mis)gebruikt de Randstad haar positie ten koste van de regio in het zogenaamde MIRT(meerjaren investeringen ruimte transport). Want zonder oponthoud ben je met de auto in 90 minuten vanaf Groningen in Amsterdam op de Zuidas. De trein is hier al een halfuur langzamer volgens de NS reisplanner precies 2 uur reistijd. Wil de trein echt een goed aanbod worden dan zal de reistijd structureel gereduceerd moeten worden naar Groningen HS – Amsterdam Zuid in 55 minuten maximaal dat Schiphol er kort op ligt. Op dit moment valt gewoon te constateren dat de trein structureel een te slecht aanbod doet vanuit de zogenaamde ‘periferie’ van het land. Zeker als je bepaalde steden zoals Groningen nu eens echt mee gaat nemen in het Europese Intercity Netwerk. De vraag nu is heeft de heer Eringa het lef om het juiste beleid intern om te zetten dat een stad als Groningen met maximaal 60 minuten reistijd per spoor van Schiphol komt te liggen? Steunt hij daarbij actief en structureel de oproepen die Peter den Oudsten (burgemeester Groningen) als René Paas (Commissaris der Koning) gedaan hebben vorig jaar voor een hoogwaardige snelle verbinding met het westen?

Leren van Seattle?
Op 9 februari 2018 stond ook in de Canadese krant de Vancouver Sun een opmerkelijk artikel. Dit ging over een snelle spoorverbinding tussen de staden Portland, Seattle en Vancouver in Canada. Uit het onderzoek bleek dat gedaan is dat ook gekeken is naar de zogenaamde ‘zweeftrein’. Dit mede gefinancierd door Microsoft en een aantal spelers in die regio van de USA. Dit zijn ook in inwoners niet de meest dichtbevolkte Staten in de USA. Uit het onderzoek bleek dat een magneettrein een zeer goede optie was. De reistijd wordt benoemd in het volgende citaat: ” The analysis assumes the use of maglev technology, which uses magnets to lift a train off its tracks and move it along a guideway at more than 400 km/h, reducing the time it takes to get from Vancouver to Seattle to under an hour. It pegs the project cost at around $40 billion”. Let wel die afstand tussen beide steden is ongeveer 230 kilometer door bergachtig gebied.

Het blijkt als de IT-sector zich ermee gaat bemoeien dat de vragen anders gesteld worden. Dat bepaalde ontwikkelingen wel op waarde geschat worden. Als ik de heer Eringa was zou ik een afspraak maken in Seattle op de korte termijn, daar is blijkbaar wel kennis die bij onze TU/Delft gewoon ontbreekt. Daarbij zou ik ook de directeuren van de KLM en Schiphol meenemen. Want de puinhoop die Schiphol momenteel heeft is te wijten aan de slechte Europese bereikbaarheid per snelle trein.

One thought on “1 gedachte 2 uitwerkingen daarvan?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
30 ⁄ 15 =