N366 een weekend dicht tussen Alteveer en Stadskanaal

De N366 tussen Alteveer en Stadskanaal is vanaf vrijdagavond 23 februari 19.00 uur tot maandagochtend 26 februari 6.00 uur gesloten voor al het verkeer. Tijdens dit weekend haalt de provincie langs dit wegvak alle bomen weg. Vervolgens worden er langs de weg tussen Nieuwe Pekela en Stadskanaal nieuwe sloten gegraven.

(foto: provincie Groningen)

Werkzaamheden
De provincie voert de werkzaamheden in het weekend van de voorjaarsvakantie uit om overlast voor weggebruikers en inwoners van omliggende dorpen zoveel mogelijk te voorkomen. De werkzaamheden zijn ter voorbereiding op de verbreding van de N366 tussen Alteveer en Stadskanaal. De verbreding van de weg start later dit jaar.

Omleidingsroutes
Het doorgaande verkeer wordt tijdens de werkzaamheden omgeleid over provinciale wegen (N33, N34 en N378). Deze routes moeten hinder door sluipverkeer in de omliggende dorpen voorkomen. De omleidingsroutes worden aangegeven met borden langs de weg. Ze zijn ook te vinden op de website www.n366veilig.nl.

Nieuwe sloten

Na het kappen van de bomen laat de provincie nieuwe sloten graven langs de weg tussen Nieuwe Pekela en Stadskanaal. De oude sloten worden gedempt en delen van de berm worden opgehoogd. Deze werkzaamheden starten vanaf 5 maart en duren ongeveer zes weken. Tijdens de werkzaamheden wordt de rijbaan versmald en geldt er ter hoogte van de versmalling een snelheidsbeperking en een inhaalverbod.

Ruimte voor een veilige weg

De N366 wordt tussen Alteveer en Stadskanaal verbreed naar 8,60 meter om de verkeersveiligheid en de doorstroming op de weg te verbeteren. Nieuwe bomen komen vervolgens verder van de weg af te staan. De huidige bomen zijn van onvoldoende kwaliteit om te verplaatsen en worden daarom allemaal gekapt. Het materiaal van de gekapte bomen wordt hergebruikt.

One thought on “N366 een weekend dicht tussen Alteveer en Stadskanaal”

  1. Bomenridders snappen heel goed dat veilige wegen voor vrachtverkeer en heen -en weer verkeer van de werkende mens een must zijn. Maar als veilige wegen betekent dat alle bomen gesloopt worden op een onveilige manier, bruut en tot snippers voor de biomassa centrale opgewerkt worden. En later als zogenaamd groene stroom door RWE of Nuon en de overheid verkocht wordt is de maat geheel vol. De Provincie en Rijk compenseren deze massale kap onvoldoende en komen nu al bomen te kort in de compensatie. Ondanks het feit dat een aantal bomen door een niet aangepast ontwerp van de weg”‘gered”‘ verplaatst, omgewaaid en weer vastgezet zijn. waarvoor Hulde. Drie werf Hulde.
    De andere bomen zijn reddeloos gebleken. De dieren en vleermuizen eveneens. Een nog beter en veiliger ontwerp had meer, zeker aan een zijde alle bomen kunnen sparen en na gereed komen van de weg weer in de beschikbare strook nieuw met goede grote maten ingeplant. Echter daar ligt een gasleiding en die kon niet verlegd worden alhoewel volledig verouderd. De gedeputeerde was niet van plan de knip te trekken, bomen praten toch niet en zijn geen kiezers. Dis was het boompje dood, weg gered. Veiliger voor de mens maar nog steeds niet voor de natuur met een dergelijke aanpak. De compensatie van de bomen is eerder lachwekkend dan meelijwekkend te noemen. Het lijkt er meer op dat rijk en provincie hun eigen beleid van 1:1 compensatie niet serieus nemen en de om-en aanwonenden o. a ook bij Ommelanderwijk en of Alteveer niet serieus nemen. Maar dat zijn toch wel kiezers? Kortom in de noodzakelijke compensatie is het gezien de boomwaarden minimaal 1:10 en die zien we graag binnen een jaar na het feestelijk openen van de veiliger weg voor de automobilist weer in het gebied langs de weg weer terug.
    Duurzaam doen en niet duurzaam kletsen voor de politieke vaak zoals wij dat noemen. Niet roeptoeteren dat je compenseert, maar Niemand weet waar en wanneer en hoe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
5 × 22 =