Ziet de KLM eindelijk het hogesnelheidsspoor als volwaardig?

Afgelopen 10 januari 2018 kopte de website Luchtvaartnieuws het volgende: ‘Pieter Elbers: betrouwbare snelle trein kan korte vluchten vervangen’. Als we deze kop zo zien dan is eindelijk bij de KLM het licht gaan branden. Zeker met het volgende citaat uit het interview met de heer Elbers geeft aan waar het probleem ligt: ” “Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer. De voorwaarde is wel dat de infrastructuur voor snelle treinen er ligt en dat we er van op aan kunnen dat de treinen op tijd rijden, zonder verstoringen. Tot het zover is moeten we het nog per vliegtuig doen.” Binnen het bereik van de genoemde vijfhonderd kilometer liggen ook steden als Hannover, Bremen en Hamburg. Intussen ligt in Frankrijk het bereik al op 700 kilometer in 2 uur en een beetje tussen Bordeaux – Parijs op hogesnelheidslijn Bordeaux – Parijs volgens de site van de SNCF. Hier is zeker een ‘wereld’ te winnen, maar de wereld is groter dan Brussel of Düsseldorf. De heer Elbers zou de kaart van Parijs met alle hogesnelheidslijnen eens over die van Schiphol moeten plakken om een beter inzicht te krijgen hoe het lijnen netwerk naar Schiphol moet lopen?

(foto: Fotolia)

Snelle trein versus vliegtuig
Het toeval wilde dat ook op 9 januari 2018 ook de site Bloomberg dit artikel was ook geschreven met de verschillende plannen voor hogesnelheidsverbindingen in de USA zoals Dallas – Houston of Los Angeles – San Francisco. In 2010 is er ook een studie gepubliceerd over de verhouding snelle trein. Het leuke dat op 27 maart 2006 de CEO of KLM-AirFrance Cyril Spinetta de volgende uitspraak deed: “It is quite likely that with rail passenger traffic deregulation on domestic markets, there will be high speed trains in Air France’s colors, for example between Roissy and cities like Angers, Tours or Vendôme.” Door in het verleden de keuze te maken bij de KLM om met de NS te gaan voor het product ‘Fyra‘ is een verkeerde gebleken. Tevens als we kaart van Frankrijk met Parijs over de Randstad geplakt over Nederland en Duitsland leggen dan zullen alle regio’s goed in het netwerk moeten zitten. Want het betekent gewoon diep Duitsland in en echt wel verder dan Düsseldorf waarover de heer Elbers sprak. Hoe nu verder met Schiphol?

Schiphol draaischijf ook op de grond?
Maandag 15 januari 2018 waren twee verschillende debatten over Schiphol in Amsterdam. Bij ‘De Balie’ onder de noemer ‘Nooit meer vliegen‘ en bij Pakhuis ‘De Zwijger’ over ‘De toekomst van Schiphol‘ beide zijn interessante discussies. Maar als we het over Schiphol hebben dan hebben alle kabinetten de focus maar op een soort business op Schiphol gehad. Dat is de pure relatie Air to Air; dus van vliegtuig naar vliegtuig. Daarbij is de afgelopen decennia vooral de landzijde van de commerciële operatie Schiphol stevig verwaarloosd. In luchtvaarttermen heet zoiets de Air to ground operatie. In Trouw stond op 7 juli 2017 een erg passend artikel‘Waarom Schiphol in sporen moet investeren’. Juist het afserveren van de HSL-Oost in 2002 en de Zuiderzeelijn in 2006 zijn domme bestuurlijke fouten. Want de Zuiderzeelijn zou nooit definitief eindigen in Groningen maar doorgetrokken naar Bremen en Hamburg. Ook hierin heeft de NS als partner van de KLM in het project Fyra zichzelf een slechte dienst bewezen. Als de heer Elbers het spoor op wil zijn er al mogelijkheden om het mogelijk te maken door Europese competitie regels.

Boeing 777-200 (foto: Björn Strey – Wikimedia)

Wil de KLM meebetalen aan het snelle spoor?
De enige vraag die nu overblijft is of de KLM zelf bereid is een zak met geld in dit soort ontwikkelingen te steken? Dit kan via meerdere wegen. Het KLM Pensioenfonds is de passende partij om bijvoorbeeld direct te investeren in een Publiek – Private Samenwerking voor de uitbouw van het netwerk van snelle spoorlijnen in Nederland; dus van Noord naar Zuid tot aan de grens met Duitsland? In plaats van in Staatsobligaties. Aangezien in de kern de feitelijke core business van de KLM is mensen transporteren over grote afstanden past een eigen spooronderneming ook wel in het plaatje. Maar dan zonder de NS? Want haar Amerikaanse partners in de Alliantie zouden doodleuk zeggen tijdens een overleg met de heer Elbers; ‘Put your money where your mouth is’. Dit lijkt mij een passende vervolgvraag voor de heer Elbers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
16 × 8 =