Zelfrijdende treinen voor (Noord)-Nederland vloek of zegen?

Vorig jaar stond al in onze noordelijke media een artikel over de zelfrijdende treinen op het noordelijke spoornetwerk. Hierover stond ook op 28 december 2017 in Trouw een artikel met de volgende kop: “Groningen krijgt zelfrijdende treinen”. Dit artikel is tevens interessant omdat het iets dieper in de materie duikt dan in onze regionale media gestaan heeft. Iedereen met gezond verstand en enige kennis van zaken haalt uit de redenatie van ProRail toch wel een aantal stevige denkfouten in haar analyse. Dan hebben we het nog niet over de feitelijke technische standaard die aanwezig hoort te zijn op het noordelijke netwerk. Volgens mij zouden de betrokken regionale politici in de Staten van Groningen en Friesland niet moeten juichen om dit project om de volgende redenen.

Arriva (foto: Mike Tomale)

Reden 1
‘Dat scheelt hoge investeringen in extra rails. Zelfsturende treinen kunnen, zo is het idee, dichter op elkaar rijden. Daardoor ontstaat er ruimte voor meer treinen die ook zuiniger rijden’.
In het bovenstaande citaat zit al de drogreden, want dit is een ‘lapmiddel’ om het werkelijke capaciteitsgebrek tegen te gaan. Juist de noordelijke politici ook in de gemeenteraden langs de spoorlijn Groningen – Leeuwarden en vooral in de gemeenteraden van Groningen en Leeuwarden zouden het hier hartgrondig mee oneens moeten zijn. Als er iets opvalt de kwaliteit en de kwantiteit van het beschikbare spoor tussen de noordelijke hoofdsteden is ver ondermaats om echt het verschil in bereikbaarheid te kunnen maken. Het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden is een surrogaatproject. Overal binnen Nederland is tussen alle provincie hoofdsteden een dienstregeling van 8 treinen per uur in beide richtingen met ook een hogere snelheid dan tussen Groningen en Leeuwarden. Met het doorbreken van het kopstation Groningen wordt zelfs technisch de verbinding Assen – Groningen – Leeuwarden rechtstreeks mogelijk. Welke politici met lef pakken dit op in de gemeenteraden?

Reden 2
‘Zelfsturende treinen kunnen, zo is het idee, dichter op elkaar rijden.’
In dezelfde zin staat meteen de dubbele drogreden van ProRail. Het noordelijke spoornet is meteen hiervoor ook meteen een van de linkste mede door het grote aantal onbewaakte spoorse kruisingen. Verder past het veiligheidssysteem wat op de lijnen gebruikt onvoldoende bij dit project. Dat is het beruchte veiligheidssysteem ATB-vv. Waar de nodige problemen mee zijn en zijn geweest. Dit systeem is eigenlijk al over haar technische houdbaarheidsdatum heen. Wil de proef in Noord-Nederland echt succesvol worden dan zal ProRail eigenlijk hier meteen de Europese standaard installeren. Dit systeem is genaamd ERTMS. Dat maakt dit soort projecten veel beter uitgangspunt dan het verouderde ATB-vv. Maar hoe snel komt dit nieuwe veiligheidssysteem dan op het noordelijke spoornetwerk? Als lokale en regionale politicus zou ik toch de informatie eens lezen die hierover op de site Rijksoverheid staat. Zeker met het project Wunderline in het achterhoofd dat ook gunstig voor onze Friese buren. Dan wordt het ook een internationale verbinding. Ben benieuwd of de leden van de Staten in zowel de provincie Groningen als Friesland dit wel als achtergrondinformatie ontvangen hebben?

Reden 3
‘ProRail wil met digitale techniek flessenhalzen in de Randstad oplossen, zoals de Schiphol-spoortunnel die vaak te weinig capaciteit heeft.’
Groningen mag dus weer het proefkonijn zijn zonder dat er structureel en blijvend door ProRail de juiste randvoorwaarden op het gebied van spoor in de regio komen. Van de bovenstaande reden heeft Noord-Nederland ook last. Dit bewijst de ultieme verkeerde redenatie vanuit ProRail. In de vraagstelling ontbreekt volledig het klimaatakkoord van Parijs. Technisch betekent dat gewoon dat alle korte afstandsvluchten tot 700 kilometer van en naar Schiphol naar de grond moeten. In het Financiële Dagblad stond al mooi artikel over Schipholtunnel en de HSL-zuid. Op de website Up in the sky stond het volgende over het overslaan van de Eurostar: ‘Eurostar slaat Schiphol over door ruimtegebrek’. Dit is meteen in strijd met de afspraken die gemaakt zijn in alle versies van het Europese Witboek Transport. Hierin is directe koppeling van hogesnelheidstreinen met de luchthavens afgesproken om het luchtverkeer te verminderen. Velen in mijn netwerk hebben de analyse al gemaakt dat er niet te ontkomen valt aan een nieuw treinstation Schiphol alleen voor HSL en IC treinen. Iets waarvan Noord-Nederland hoort te profiteren met de hogesnelheidslijn Hamburg – Bremen – Groningen – Amsterdam. Ook op deze manier schiet de noordelijke politiek in haar eigen voet, door blokkades toe te staan die de regionale ruimtelijke economische belangen van de regio letterlijk schaden.

Conclusie
Groningen speelt bestuurlijk weer eens ‘gekke Gerrit‘ onze gedeputeerde had steviger moeten wheelen en dealen om eindelijk de kwaliteitssprongen mogelijk te maken. Hopelijk gaan de Staten er eindelijk eens met het politieke gestrekte been in. Want voor wat hoort wat is hier niet duidelijk! In de Statenstukken is over deze kwestie zelfs geen informerende Collegebrief te vinden die echt wel naar de Statenleden gestuurd had moeten worden de afgelopen maanden. De eerste voorwaarde dat acuut op het testtraject ETRMS door Prorail geïnstalleerd wordt voordat er ook maar één zelfsturende trein het noordelijke spoor op gaat. Dit lijkt me geen overbodige vraag en eerder een hoogst noodzakelijke investering. Zonder installatie van het ETRMS systeem wordt de test van de zelfsturende trein een ‘vloek‘ in plaats van een ‘zegen‘.

One thought on “Zelfrijdende treinen voor (Noord)-Nederland vloek of zegen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
20 ⁄ 10 =