Boekrecensie: de Judajaagster

Het boek ‘De Judajaagster’ speelt zich af in de stad Groningen. De Groningse studente Juul Samplonius begint te spitten in haar verleden, vlak na haar masterstage in de synagoge van Barcelona. Bij thuiskomst in Groningen treft ze een lijk aan in haar bovenwoning in een herenhuis in de Noorderbuitensingel.

Spil in het hele verhaal is de Groningse studente Juul Samplonius die er achter komt dat haar tante Marinde een ware huisjesmelker is en letterlijk over lijken gaat om haar imperium uit te breiden. Zelfs de synagoge in de Folkingestraat laat de tante niet ongemoeid om haar plannen te verwezenlijken. Juul heeft op een gegeven moment geldgebrek en besluit net als haar vriendin Ineke haar toevlucht te zoeken tot de prostitutie als high-class callgirl. Nog voor dat dat werkelijk gebeurd wordt haar vriendin vermoord op straat in de Nieuwstad.

Door het boek krijg je echt medelijden en later ook bewondering voor de flexibiliteit en het doorzettingsvermogen van studente Juul. Zoveel tegenslagen en geheimen die ze te verwerken krijgt in haar eentje. Haar ouders zijn druk bezig met hun eigen leven opnieuw op te bouwen na het faillissement van haar vaders maatschap. Hun huis op Ibiza en villa in Haren moeten worden verkocht en hebben geen tijd voor hun dochter. Zelfs de broer van haar beste vriend Seger blijkt uiteindelijk betrokken te zijn bij de dubieuze zaken van haar tante.

Het boek telt 169 pagina’s en is makkelijk in en weekendje te lezen aangezien het een opeenstapeling van spannende en bizarre gebeurtenissen is. Van prostitutie tot afpersing en tot het bloot leggen van een duister Gronings-Joodse oorlogsschandaal. Het verhaal leest zelfs zo makkelijk dat je bijna zou vergeten dat het om een ‘factionthriller’ (een combinatie van fictie en non-fictie) gaat. Toch is het boek deels gebaseerd op een historische gebeurtenis.

Het boek is het debuutwerk van schrijfster Janneke Heimweg en wordt door Uitgeverij Palmslag uitgegeven.

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.