Mooi en gezond lijf – deel 1

We leven in een tijdperk waar vooral het uiterlijk belangrijk is geworden. Ben je mooi en voldoe je aan de norm die gedicteerd wordt door de media en reclame, dan hoor je er helemaal bij. Vooral tieners, pubers en jong volwassen zijn hier gevoelig voor. Wat betreft dat mooi en gezond zijn, daar probeer ik via dit blog wat tips voor te geven.

Het lichaam van een man (foto: bykst – Pixabay)

Veel jonge, trendy vrouwen willen er tegenwoordig net zo uitzien als Kim Kardashian en verzorgen hun haar, make-up en kleding zo dat het bijna look-a-likes zijn. Trendy mannen willen graag een wasbordje en biceps waar de aders pink dik op liggen. Dat is allemaal heel erg sexy en aantrekkelijk, maar laten we er wel rekening mee houden dat wat ik schrijf alleen van toepassing is voor mensen ouder dan 16 jaar. Intensief trainen om iets te bereiken moet je niet doen als je lichaam nog niet is volgroeid. Tegelijkertijd zeg ik er bij dat wat voor mij werkt niet voor jou kan werken, maar gelukkig zijn er meer manieren om hetzelfde doel te verwezenlijken.

‘Beauty lies in the eye of the beholder’
Maar wat is mooi? Is dat bijvoorbeeld de jonge Fajah Lourens met haar killerbody of is dat een curvy vrouw van middelbare leeftijd? Is dat de strak gespierde voetballer David Beckham of juist de ietwat stevigere Jonah Hill? Mooi is volgens de Dikke van Dale: 1 het oog strelend; aangename gewaarwordingen teweegbrengend. Maar dat is dus voor een ieder afzonderlijk te beoordelen. Wat ik mooi vind, vind jij misschien lelijk.

Vakantie 2016 (foto: Mike Tomale)

Is het voor iemand van 48 jaar die 115 kilo weegt ook haalbaar om door keihard te werken een ‘killerbody’ te verkrijgen? Ik ga op dit blog proberen aan te tonen dat ook ik in staat ben om een killerbody te krijgen. Een ieder die mij kent weet dat ik de laatste 13 jaar een bourgondische levensstijl heb gehad en wat sporten betreft er met de pet naar gegooid heb. De foto’s hiernaast is daar het keiharde bewijs van. Ik wil geen killerbody om in de schijnwerpers te staan maar om me gezond te voelen en te weten dat ik er alles aan doe om vanaf nu te streven naar een gezonde levensstijl. Je doet het tenslotte voor jezelf en niet voor een ander.

Het grote geheim om een killerbody of mooi lijf te krijgen bestaat uit drie ingrediënten: discipline, doorzettingsvermogen en enige vorm van narcisme. Wat dat laatste betreft: hou je niet genoeg van jezelf, zal het ook niet gaan lukken. Zowel je geest als lichaam moeten in balans zijn om een dergelijke uitdaging aan te gaan. Sporten, goede verantwoorde voeding en rust zijn belangrijk om het doel te halen wat iemand voor zichzelf stelt. Hoe lang het traject zal zijn, dat is per lichaam afhankelijk. Bodybuilders presteren het om in 8 weken tijd knetterhard op het podium te staan, maar hebben daar zo hun middeltjes voor dat naast hun ijzeren discipline en doorzettingsvermogen ervoor zorgt dat ze een lichaamsvetgehalte bereiken dat klinisch niet meer verantwoord is.

Een gezonde maaltijd bestaande uit: kipfilet, beetgare snijboontjes, rauwkost,  mozzarella en een beetje rijst (foto: Mike Tomale)

Voeding
Niemand hoeft diëtetiek te hebben gestudeerd om dit traject in te slaan. We weten allemaal wat wel en wat niet goed is voor ons lichaam. We weten ook dat de lekkere tussendoortjes en de zak chips ’s avonds op de bank niet goed is. Overmatig alcohol, suikers en vetten zijn absolute boosdoeners maar hoeven niet helemaal te worden geschrapt in een dieet. Vetten moeten we opdelen in verzadigde en onverzadigde vetten en suikers in natuurlijke (vb: fructose) en geraffineerde. Later gaan we hier dieper op in.

Hyperextension of onderrug trainen (foto: Mike Tomale – 2017)

Training
Training is een belangrijke factor in het geheel, aangezien dat er voor moet gaan zorgen dat de vetrolletjes op een verantwoorde manier gaan verdwijnen. Dat kan alleen maar door te verbranden. Je moet meer verbranden dan je aan koolhydraten in je lijf stopt en zodoende je vetreserves aanspreken. Dus veel cardiofitness zoals hardlopen, steppen en fietsen. Maar alleen maar afvallen is niet aan de orde voor een killerbody. Die strakke ronde billen en wasbordje komen niet vanzelf. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat je niet je spiermassa verbrandt maar alleen je vet. Als je spieren ronder (niet specifiek dikker) worden, gaat de huid sowieso strakker zitten om je lijf. Voor mensen boven de veertig geldt dat de elasticiteit van de huid minder wordt en de afgifte van bijvoorbeeld groeihormoon uit de hypofyse minder is dan bij jongeren, daardoor zal het hele proces wat meer tijd in beslag moeten nemen.

Doelstelling
Erg belangrijk! Zorg ervoor dat je een doel hebt en een datum waarop je dat doel wilt bereiken.  Zonder doel heb je geen stok achter de deur. Ook is het handig als je partner meegaat of minstens achter je staat en je aan je voedings- en trainingsschema(s) herinnert. Met een partner trainen heeft veel voordelen want als je alleen traint zullen er momenten komen dat je bij jezelf denkt, ‘laat maar zitten’. Dan heb je een partner nodig die je er doorheen sleept. Dan kweek je karakter. Maar goed, voor diegene die dit zonder partner doen, alle respect. Ik zal zo goed en zo kwaad beschrijven waar ik tegenaan loop en wellicht zijn dat de valkuilen die jullie kunnen omzeilen.

Kosten
Een mooi lijf ‘kweken’ hoeft niet duur te zijn. De abonnementen van sportscholen zijn tegenwoordig zo laag door de concurrentiestrijd, dat er altijd wel een gym is waar je je thuis zult voelen. Voor mij is dat momenteel Kelderwerk in Groningen waar ik voor 10 euro per maand tussen 10:00 en 16:00 onbeperkt kan trainen. 4 tot 5 dagen per week een uurtje tot anderhalf uurtje is voldoende om je doelen te bereiken. Ikzelf trek hier 3 maanden voor uit, maar het kan maar zo dat jij er 6 maanden voor nodig hebt.

Volgende week meer over voeding.

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
42 ⁄ 14 =