Digitaal informatiepunt in de supermarkt

Ik wil graag dat er pc’s of digitale informatiepunten komen in iedere supermarkt in Nederland, en het ‘waarom’ zal ik proberen uit te leggen.

Supermarkt in Portland –
VS (foto: lyzadanger – Wikimdia

Gisteren was ik bij een Albert Heijn filiaal waar ik normaliter niet vaak kom, dan alleen voor mijn gesneden speltbrood. Nu is het niet zo dat ik een vaste supermarkt heb of een vaste dag dat ik de week boodschappen doe. Meestal ga ik – zodra het me uitkomt – naar de Aldi of Lidl,  omdat die nu eenmaal aansluiten bij mijn (te) kleine portemonnee, maar ik ga niet altijd in dezelfde plaats of wijk naar de buurtsuper. Ik kom bij veel verschillende supermarkten van verschillende merken in de stad Groningen en er buiten. Lidl, Jumbo Coop, Aldi, Albert Heijn, noem maar op.

Zoeken en vinden
Als ik in een paar keer in een supermarkt ben geweest, dan weet ik ongeveer wel waar alles ligt. Weet ik het niet te vinden, dan kan ik bijvoorbeeld bij Appie Heijn aan een van de medewerkers vragen waar bijvoorbeeld de tandpasta ligt. Hij of zij brengt me dan netjes naar het product waarom ik heb gevraagd. Heel erg klantvriendelijk, maar ik hou hem of haar van zijn werk af. Ik ben vast niet de enige klant die dat doet, dus hoe vaak zal zo’n medewerker ‘gestoord’ worden bij zijn werkzaamheden in één dag omdat een klant iets niet kan vinden? Bij de Aldi en Lidl is er minder tot geen personeel aanwezig, dus daar ben je toch echt op je eigen creativiteit en speurzin aangewezen.

Natuurlijk, de supermarkt wil dat ik rondkijk om mij zoveel als het kan bloot te stellen aan allerlei marketing foefjes en trucjes zodat ik meer koop. Maar ik ben old-school en ga nog met een winkelbriefje naar de supermarkt.

Als ik bij een bouwmarkt kom, hangen er bij de gangpaden vaak bordjes. ‘Schroeven, spijkers, bouten, moeren en andere kleine ijzerwaren’ bijvoorbeeld. Dat is al een begin om de zoektocht te vergemakkelijkt, en ook daar kan ik eventueel nog aan een medewerker vragen stellen als ik iets specifiekers nodig heb.

Plattegrond van een Amerikaanse winkel (foto: Retaildesigner – wikimedia)

Automatiseren
Tegenwoordig is nagenoeg alles geautomatiseerd. Waarom ‘vreemde’ klanten in de supermarkt dan ook niet de gelegenheid geven om op een pc even te zoeken waar wat ligt? Je kunt wel een product scannen en de prijs opvragen, maar niet opvragen waar specifieke producten liggen in de winkel. Bordjes hangen er ook niet (meer). Wat zou het toch mooi zijn als ik bij binnenkomst van de supermarkt, of op een centraal punt ergens in de winkel, op een pc kan intikken: ‘tandpasta’, en de pc geeft dan het gangpad nummer of letter aan én bijvoorbeeld in welk reknummer het product ligt. ‘Tandpasta, in gang 4 –  rek c’

Om nog een stap verder te gaan, ontwikkel een app voor Android en iPhone die aangeeft d.m.v. een plattegrondje waar iets ligt. Komt iemand in een supermarkt, weet zijn telefoon waar hij is en bij welke supermarkt. Meteen wordt er uit een centrale database de desbetreffende plattegrond van de winkel  te voorschijn getoverd. Het schermpje van de mobiele telefoon geeft dan de mogelijkheid om ‘tandpasta’ in te tikken en de app geeft op het kaartje van de winkel aan waar de tandpasta ligt.

Een eenvoudige, klantvriendelijke oplossing lijkt me, die marketing technisch ook veel mogelijkheden biedt. Voor uitwerking of patent aanvragen, neem contact op 🙂

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
19 × 5 =