Marktonderzoek om merken op de kaart te zetten

Wekelijks komen op de redactie van de Groninger Krant onderzoeken binnen om merken op de kaart te zetten. Deze onderzoeken worden onder andere  uitgevoerd door gecertificeerde (internationale) onderzoeks- en veldwerkbureaus die zich committeren aan de internationale richtlijnen van Esomar en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA).


Het volgende onderzoek kwam vandaag op de redactie binnen: uit een onderzoek in opdracht van een retailer is gebleken dat Groningers diep in de buidel tasten voor wat betreft de kerstcadeaus. Gemiddeld geven Nederlanders 51 tot 100 euro uit maar meer dan een vijfde van de Groningers besteed zelfs meer dan 250 euro aan cadeaus.

Dit specifieke onderzoek is uitgevoerd onder 1012 Nederlanders ouder dan 18 jaar en is representatief op leeftijd en geslacht volgens de Esomar-richtlijnen. 1012 Nederlanders gedeeld door 12 provincies is 84 Groningers. Dus volgens de gegevens van 84 Groningers – die dan representatief zouden zijn voor de bijna 600.000 Groningers – wordt beweerd dat ‘Groningers’ (generaliserend) meer geld uitgeven dan de gemiddelde Nederlander.

Door middel van dit soort onderzoeken proberen merken te voorkomen dat ze advertentiekosten moeten betalen en redacties van de kranten en websites dit soort artikelen onbetaald meenemen in hun programmering omdat cijfertjes, data en grafieken tegenwoordig ‘hot’ zijn. De vraag is of door middel van deze extra marketingtruc ook daadwerkelijk meer omzet wordt genereert dan alleen door adverteren.

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
9 + 21 =