‘Staatssteun aan Airport Lelystad ongeoorloofd’

Frank Menger is net als luchtvaartjournalist Arnold Burlage van mening dat Airport Lelystad oneigenlijke Staatssteun ontvangt van grootaandeelhouder van de Schiphol Group de Staat der Nederlanden. Beiden vinden dat er een onderzoek moet komen. Menger vindt dat het Rijk misbruik maakt van haar dubbele pet op nationaal niveau door oneigenlijke staatssteun aan een onderneming. 


foto: Magalhães - Wikimedia
foto: Magalhães – Wikimedia

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu geeft aan dat Schiphol geheel volgens de principes van een private onderneming opereert en zijn investeringsbeslissing inzake Lelystad Airport heeft gebaseerd op een rendabele business case. Daarbij wordt aangegeven dat eventuele overheidsfinanciering van luchtverkeersleiding geen staatssteun is.

Luchtvaartjournalist Arnold Burlage is van mening dat Frank Menger een punt heeft en dat staatssteun alleen toegestaan is als nationale belangen daarmee gered kunnen worden, bijvoorbeeld als KLM of Schiphol failliet zouden dreigen te gaan. Het is onnodig om luchthaven Lelystad operationeel te maken voor het beoogde luchtverkeer. Burlage baseert zich hiervoor op de groei van Schiphol in vliegbewegingen en de steeds snellere groei van luchthavens als Istanboel en in het Midden Oosten.

[mks_pullquote align=”left” width=”200″ size=”12″ bg_color=”#dddddd” txt_color=”#000000″]”Het door de Schiphol Group opgestelde ondernemingsplan voor Lelystad Airport lijkt echter vooral een lippendienst aan de politiek te bieden; veel maatschappelijke doelstellingen maar bedrijfseconomisch gezien weinig overtuigend. De beoogde klanten tonen geen interesse en de gewenste selectieve groei van Schiphol is beleidsmatig niet te sturen. Het plan leunt op staatssteun, publieke investeringen en bescherming van markten, zowel aan de lucht- als landzijde.” (bron”: Barin via Financieel Dagblad)[/mks_pullquote]Tevens vindt Burlage het een raadsel dat overal in het land bij de minste geringste van bedreiging van het milieu protesten los barsten terwijl hier op de rand van de Oostvaardersplassen het stil blijft wat demonstranten betreft.

Menger is ook van mening dat de provincie Groningen als een van de aandeelhouders van Groningen Vliegveld Eelde (GAE) onvoldoende de staatssteun aan Lelystad Airport heeft meegewogen en er te weinig aan heeft gedaan om dit tegen te houden. Hij vindt dat de Groningse Statenleden ook de taak hebben om te zorgen dat kansen op de markt gelijk blijven.

Ook de transfertijden die gebruikt worden om  Lelystad Airport aan te prijzen ten nadele van GAE zijn volgens Menger drogredennaties. Hij is van mening dat de leden van de Provinciale Staten Groningen zich laten beïnvloeden door woordvoerders van de groep Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) die zich verzetten tegen onnodige overlast van GAE en volgens Menger de Statenleden zouden voorzien van ‘gekleurde’ informatie.

Realistisch transfer scenario

In de praktijk betekent dat naast 1 uur 30 minuten vanaf Groningen Hoofdstation (HS) naar Lelystad Centraal Station (CS) per trein, er ook nog 15 tot 25 minuten per bus naar de luchthaven Lelystad moet worden opgeteld. Dit is zonder inchecktijd. Met de auto sta je ook vanaf de Noordelijke Randstad in 1 uur 45 minuten op Groningen Airport Eelde en in dezelfde tijd met de trein en snelle busverbinding ook op de terminal van Groningen Airport Eelde.

[mks_pullquote align=”right” width=”200″ size=”12″ bg_color=”#dddddd” txt_color=”#000000″]Omdat zeer kleine luchthavens met minder dan 700 000 passagiers specifieke problemen kunnen hebben, mogen zij exploitatiesteun ontvangen om verliezen te dekken zonder dat zij verplicht zijn de steun geleidelijk af te bouwen. (bron)[/mks_pullquote]

Volgens Menger ontvangt Luchthaven Lelystad oneigenlijke Staatssteun om de volgende redenen:

  • Marktverstoring door wegtrekken financiering luchtverkeersleiding bij Groningen Airport Eelde en Maastricht – Aachen Airport. Geen level playing field intact gelaten voor alle marktpartijen. Oneigenlijke bevoordeling Schiphol Group.
  • Uitgave van 70 miljoen om Lelystad beter bereikbaar te maken via infrastructuur, maar (GAE) noch Maastricht kunnen niet op hulp van het Rijk rekenen in de bestaande nationale luchthaven structuur.
  • Buitenproportionele kortingen aan zowel charters als lowcost Airlines om ze van Schiphol te verwijderen. De meeste aanbieders willen het niet. Het druist tegen de volgende fase in van het businessmodel van onder andere Ryanair, die nu actief wil zijn als feeder op de grote hubs zoals Schiphol en Frankfurt am Main. Zie recent artikel in Frankfurter Algemeine Zeitung.
  • Volgens de schatting van Menger loopt het bedrag wat aan korting gegeven gaat worden op een ticket op Airport Lelystad ver boven de 200 Euro per ticket uit. Marktverstorend als het gemiddelde maar 50 Euro is in de rest Nederland.
  • Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport kunnen best als overloop werken voor Schiphol, zeker wat de markt van chartervluchten betreft.
  • Intrekken financiering beveiliging Rijk; Vliegveld is een nationale grens dus net als op Schiphol is de Marechaussee een Rijkstaak.
  • Alleen de extra eigen beveiliging op de luchthaven Eelde is additioneel op de Rijkstaken. Feitelijke de derde actie van marktverstoring door het Rijk.

“Het enige wat de charters moeten doen is stoppen met de onrendabele tussenlanding in Eindhoven Airport. De mensen kunnen zelf wel naar GAE toekomen. Het intrekken van de financiering van de luchtverkeersleiding voor GAE en Maastricht Aachen Airport (MAA) is verboden.” Aldus Frank Menger.

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

One thought on “‘Staatssteun aan Airport Lelystad ongeoorloofd’”

  1. Waarom een nieuw vliegveld bouwen (Lelystad), als er al een is (Eelde Airport)
    Waar bovendien voor veel (belasting)geld de baan is verlengd?
    Nee, Lelystad is volstrekt overbodig, en elke cent daaraan besteed is pure verspilling.

    Citaat:
    Een lange termijn overview voor Eelde Airport zou zeer welkom zijn.
    Men vergeet dat dit vliegveld perfect is en op de juiste plaats
    Geef het de ruimte en de juiste overhead
    Men moet het alleen maar kunnen zien..”
    Rene Strobos op OOG TV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
30 + 20 =