Aldel, wel of niet een doorstart?

Het is nu nog onmogelijk om aan te geven of Aluminium Delfzijl (Aldel) een doorstart gaat maken. Toch is er na vele maanden van stilzwijgen ineens het bericht dat Gary Klesch, Groningen Seaports en het bedrijf ESD de koppen samen hebben gestoken. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid om een kabel aan te leggen naar Duitsland.

Foto: Willemjans
Foto: Willemjans

In december 2013 werd aangegeven door fractievoorzitter Ton van Kesteren dat de aanleg van de kabel  minimaal twee jaar in beslag zou nemen. Klesch heeft aangegeven de rekening voor de kabel te willen betalen maar niet op te willen draaien voor de verliezen van het bedrijf, zodra de kabel er ligt. Het vooruitzicht van Aldel werd met de dag dramatischer toen Kamp aangaf zijn steun in te trekken en er al gesprekken werden gevoerd met ontmantelingsbedrijven.

In december 2013 werd er een brief door Minister Kamp gestuurd aan de Tweede Kamer waarin het volgende stond:

“De directie en de aandeelhouder van Aldel hebben, naar nu blijkt, de conclusie getrokken dat ondanks de maatregelen die door de Rijksoverheid zijn genomen de nu voorliggende plannen onvoldoende perspectief bieden op een sluitende exploitatie”. (bron)

In deze Kamerbrief werd dus al aangegeven dat deze ‘directe lijn’ onvoldoende perspectief zou bieden op een sluitende exploitatie.

Men ging op zoek naar alternatieven en kwam met de Delesto-variant, het opstarten en gebruik maken van de koppeling met de warmtekrachtcentrale in het ChemiePark Delfzijl. Ook werd er gekeken of Groningen Seaports, zijnde een overheids-NV,  aandeelhouder zou kunnen worden van Aldel. In februari 2013 gaf minister Kamp aan dat ook de zogenaamde Delesto-variant niet haalbaar zou zijn. De extra kosten zouden dan bovenop de nog lopende schulden van 52 miljoen komen.

Ondertussen werd er een mobiliteitscentrum opgezet en werden de werknemers van Aldel,  naast de aanvraag voor hun WW-uitkering, geholpen met het zoeken naar ander werk. De strijd leek gestreden.

Nu er dus weer wordt nagedacht over een eventuele ‘directe verbinding’ naar Duitsland worden er ook al weer gesprekken gevoerd met klanten om te kijken of deze bereid zijn orders in te leggen.

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

One thought on “Aldel, wel of niet een doorstart?”

  1. De goedkope stroom uit Duitsland wordt al snel duurder als het aan europa ligt.
    Zie de tekst van fibronot:

    Jarenlang hebben ruim 2500 Duitse industriële bedrijven geen bijdrage geleverd aan de energiewende, terwijl de bedrijven wel volop profiteerden van de lage groothandelsprijzen voor stroom. De peperdure energierekening daarvoor kwam terecht bij de consument en kleine bedrijven.
    Om aan deze, voor de Duitse huishoudens, scheve situatie een eind te maken, startte de Europese Commissie eind vorig jaar een onderzoek naar ongeoorloofde staatssteun aan een deel van het Duitse bedrijfsleven.
    De regering in Berlijn heeft een akkoord gesloten met Brussel over het steunen van de zware industrie via de energierekening. De industrie gaat nu meebetalen aan de kosten van duurzame energie. Dit maakte de Duitse minister van Energie, Gabriel, gisteren bekend.
    Minister Gabriel presenteerde gisteren ook een wetsontwerp voor een nieuw Duits energiebeleid. De inzet van de nieuwe wet is om de energierekening van de Duitse huishoudens niet verder te laten stijgen, wat in feite betekent dat er een rem komt op de stormachtige groei van duurzame energie. Duitsland is jaarlijks vele tientallen miljarden kwijt aan energiesubsidies.
    De bijdrage die de industrie moet gaan leveren, hangt af van het aandeel van de energiekosten in de totale kosten. Energie-intensieve bedrijven zoals aluminiumsmelters moeten maximaal 0,5% van hun toegevoegde waarde afdragen.
    Het aantal bedrijven dat grotendeels wordt vrijgesteld van de groene heffingen wordt teruggebracht van 2100 naar 1600.

    De kans is groot dat het voordeel van de kabel al snel verdwenen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
8 + 5 =