De gedrukte en betaalde pers

Bij mij blijft altijd een beetje een onbeantwoorde vraag hangen: is er nog toekomst voor de gedrukte en betaalde pers? We horen al jaren lang dat de gedrukte kanten uiteindelijk ten onder zullen gaan en dat journalisten steeds vaker ZZP’ers worden. Met ongeveer 7 jaar is het gebeurd met de gedrukte pers, vertellen mediadeskundigen. Dode bomen hebben geen toekomst meer, internet, dat is de toekomst.

Zeitung lesenMaar over welke vorm van gedrukte pers hebben we het dan? Hoogstwaarschijnlijk alleen de kranten met een abonnementen en betaalde journalisten, wat de onbetaalde krantjes die je zowat dagelijks in de brievenbus krijgt, doen het nog steeds goed. Ook zijn ze zeer gewild bij lokale adverteerders.

Je kunt natuurlijk kleinerend doen over de gratis huis aan huis krantjes,  maar in combinatie met internet zijn deze krantjes een waardevolle aanvulling in de samenleving en hebben ze een sterke positie.

Kranten met abonnement

Hier in de provincie Groningen zijn bijvoorbeeld diverse spelers in de kranten wereld, maar er is er maar één die met abonnementen werkt, en dat is NDC Mediagroep die o.a. het Dagblad van het Noorden uitgeeft. Naast het Dagblad geven ze ook lokale kranten uit zoals de Noorderkrant, de Veendammer, Eemsbode, HS-krant en de Gezinsbode. Maar ook deze grote speler zit in financiële moeilijkheden en moet noodgedwongen personeel laten gaan.

Verder hebben we nog Noordpers in Uithuizen die verschillende regionale kranten uitbrengt die gratis op uw deurmat vallen, zoals de Ommelander Courant, De Eemslander etc. Uitgeverij Media-totaal Noord geeft o.a. De Krant uit, Groot Groningen en het Acht-Dorpen Nieuws. Uitgeverij Leander is een van de kleine spelers in het veld met hun Regiokrant Groningen. Allemaal stuk voor stuk gratis huis aan huis krantjes die weten te overleven in deze moeilijke tijden.

Is er dan nog toekomst voor een betaald regionaal dagblad? Het lijkt erop dat de tijd de betaalde krant heeft ingehaald. Nieuwe verdienmodellen zouden weleens soelaas kunnen bieden volgens mediadeskundigen, zoals een digitale krant waarop geabonneerd kan worden of betalen per artikel.

Gratis kranten

Het verhaal van de dode bomen gaat klaarblijkelijk niet op voor de gratis kranten, dus die zonder abonnement. Voor adverteerders zijn de kosten van adverteren in deze krantjes in ieder geval veel lager. Oplage speelt bij dit besluit geen rol meer. Om in de hele provincie Groningen zichtbaar te zijn op iedere deurmat is in ieder geval onbetaalbaar.

Gratis kranten hebben meestal het voordeel dat er door vrijwilligers en burgerjournalisten wordt geschreven en gefotografeerd. Een flinke besparing op de personeelskosten. Voor de uitgevers van gratis krantjes zijn er veel minder overheadkosten. Drukkerijen durven zelfs de gok aan om kranten van een uitgever of club gratis te drukken voor een deel van de opbrengsten van advertenties. Een win-win situatie op lokaal niveau.

Alleen uiterlijke en inhoud van een krant zijn niet de enige criteria voor succes want als ik eerlijk ben, er zijn genoeg gratis krantjes die qua inhoud niet je-van-het zijn. De layout die wordt gebruikt is soms achterhaald, de drukkwaliteit laat te wensen over en de inhoud spreekt mij persoonlijk niet aan. Toch hebben ook zij bestaansrecht, dankzij de adverteerders.

Abonnementen

Maar volgens mij wil gewoon niemand meer vast zitten aan een abonnement voor een krant. Tenslotte is op internet nieuws veelvuldig en gratis aanwezig. Je moet als uitgever al van goede huizen komen wil je onderscheidend vermogen hebben als betaald nieuwsbrenger in deze business. En heb je dat vermogen, dan is het maar voor een beperkt publiek. Niet iedereen wil meer betalen voor een goed artikel. Dus het eind van alle verdienmodellen m.b.t. tot betaalde pers is gewoon in zicht.

Het beroep van journalist is uitstervende voor wat betreft de geschreven pers. Er zijn genoeg mensen, zonder journalistieke opleiding, die net zo goed schrijven. Van die wise guys, die hun eigen nieuwssite in de lucht gooien en voldoende bezoekers trekken wat ook weer adverteerders met zich meebrengt. Boks daar maar eens tegen op met een commerciële toko.

Dagdromen

Dromen mag altijd, maar we moeten ook realistisch blijven. De kans dat bijvoorbeeld de Groninger Krant ooit een gedrukte, gratis versie wordt is zo goed als nihil. Er komt simpelweg teveel bij kijken. Zo zouden de bezorgkosten alleen al voor de stad Groningen (oplage 64.000) neerkomen op 2300 euro per keer. Daar moet je heel wat adverteerders voor vinden, en dan hebben we het nog niet eens over de drukkosten gehad.

Na een paar telefoontjes en e-mailtjes wordt men dan al weer vrij snel en vriendelijk met beide voeten op de aarde gezet en spat de dagdroom als een ballon uit elkaar.

Mike Tomale

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
14 × 16 =