Cijfers over websitebezoekers, betrouwbaar of niet?

Tegenwoordig baseert iedereen zich op cijfers. Cijfers uit rapporten, onderzoeken en metingen. Cijfers zijn belangrijk, zeker als het draait om geld. Maar hoe nauwkeurig zijn die cijfers? Waar worden de metingen fysiek verricht en welke cijfers kloppen bij meerdere meettechnieken? Dit zijn slechts een paar vragen die gesteld kunnen worden bij bijvoorbeeld het aanleveren van cijfermateriaal voor een potentiële adverteerder. Hoeveel bezoekers heeft mijn website, waar komen ze vandaan en hoelang blijven ze op mijn site?

afbeelding 1
afbeelding 1

Er zijn genoeg systemen waarbij de cijfers van het aantal bezoekers op een website ‘betrouwbaar’ genoeg zijn. Betrouwbaar mag een betrekkelijk begrip genoemd worden als het gaat om een persoonlijk blog of een verenigingssite. Maar hoe betrouwbaar moet betrouwbaar zijn als het gaat om een website die afhankelijk is van bijvoorbeeld adverteerders of waar producten worden verkocht?

Je kunt het vergelijken met een geijkte weegschaal thuis en die van de sportschool. Op beide weegschalen is het gewicht verschillend. Welke getal heeft je voorkeur om te melden aan je vrienden? In dit voorbeeld geldt dat je altijd moet wegen (meten) op één en dezelfde weegschaal om in een bepaalde periode iets in kaart te brengen. Maar geldt die regel dan automatisch ook voor de bezoekersaantallen van een website?

Analyseren

afbeelding 2
afbeelding 2

Kennen diegenen, die de cijfers analyseren, wel het verschil tussen unieke bezoekers en het aantal pagina hits? Als voorbeeld: als ik twintig keer per dag op dezelfde Blogspot website kom, bijvoorbeeld mijn eigen blog wat ik dagelijks aanvul, dan registreer het systeem 20 hits. Als ik dat een maand lang ieder dag doe, heb ik 600 hits. Stel je voor dat je twintig mensen hebt die dat iedere dag op je blog doen? Dan heb je 12000 hits gegenereerd.

Dan hebben we het nog niet gehad over het aantal spamaanvallen en de indexeringsrobots van de diverse zoekmachines die je site doorzoeken. Hoeveel pagina’s zijn door Google geïndexeerd en hoe vaak per dag komt de robot langs? Dit is namelijk eenvoudig in te stellen via een xml-bestand (sitemap.xml) wat via Google Webmasters wordt geupload als richtlijn voor deze zoekmachinerobots. Wat zijn unieke bezoeker? Meet je een unieke bezoeker per 24 uur, een dagdeel of per uur? Registratie via het IP adres? Wat dan met de bezoekers die verborgen surfen? Zo betrekkelijk blijken die gegevens dus.

Meten is weten

Voor mij is de meest betrouwbare manier van meten via de statistieken op de server waar de website draait. Ik vertrouw deze gegevens eerder dan de gegevens die je verkrijgt als je een plugin installeert in WordPress of een module in Joomla. Het is ook goed mogelijk om cijfers te krijgen via een externe site. Dat doe je dan door een javascript of stukje code te installeren in de bron van je website. Dat kan in de header (bovenkant) zijn of in de footer (onderkant). Voorbeeld hiervan zijn Google Analytics of Sitemeter.

afbeelding 3
afbeelding 3

Als voorbeeld neem ik even deze website, de Groninger Krant. Ik heb de statistieken van WordPress, via Jetpack ( zie afbeelding 1) en statistieken regelrecht van de server die geregistreerd worden met AWstats wat veelvuldig op Freebsd-servers is geïnstalleerd. WordPress ( via Jetpack – dus externe meting) laat zien dat in de maand januari 2014 er 6968 views waren en 1991 bezoekers. Redelijke prestatie voor een site die pas twee volle maanden in de lucht is, maar dat ter zijde.

Nu even naar het cijferwerk van de server (afbeelding-2 en 3). Hier wordt aangegeven dat het aantal hits in de maand januari er 9826 waren en het aantal bezochte pagina’s 248415 en het aantal hits 814901. Het aantal unieke bezoekers 3349 (afbeelding 3). Een verschil van 1358. Wat niet duidelijk is, is of in de gegevens van AWstats de gegevens van spamaanvallen en indexeringsrobots worden meegenomen.

Met welke cijfers zou ik nu het best een adverteerder kunnen benaderen?

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van het boek ‘Bevingen’ (2015).
Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen en was hoofdredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017.
Is Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

One thought on “Cijfers over websitebezoekers, betrouwbaar of niet?”

  1. Het lijkt er op dat AWStats het verkeer door robots niet meeneemt. De bezochte pagina’s worden op een aparte regel geplaatst en als zodanig benoemd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
13 + 25 =